Intervju

Timočki naučni festival donosi nova iskustva i znanja – Aleksandra Lupulović o svom učešću na „Tornadu“

Aleksandra Lupulovic

Aleksandra Lupulović je aktivni učesnik naučnog festivala „Timočki naučni tornado“ (TNT) u Boru. Njen nastavnik biologije je odveo na ovaj festival u 5. razredu i od tada je njegov aktivni učesnik. Njena učešća obeležena su brojnim eksperimentima iz biologije i hemije.

Ona je učenik 8. razreda osnovne škole “Stanoje Miljković” u Šarbanovcu. Zanimaju je biologija i hemija.

Sa „Društvom mladih istraživača Bor“ je prošle godine išla na naučne izlete na Veliki krš i Stol. Hvatali su insekte u tegle, proučavali ih i međusobno su se svi družili. Za Aleksandru je to bilo veoma zanimljivo iskustvo.

Učiteljica Dragana Stojanović, koja je predavala mlađim razredima od Aleksandrinog, izvodila je eksperimente koji su bili priprema za nastup njenog razreda na „TNT“-ju. Između ostalog, te eksperimente je pokazala i Aleksandrinom odeljenju. Zbog spleta okolnosti, kada se jedan od učenika koga učiteljica spremala za TNT razboleo, pozvana je Aleksandra jer se pročulo za njene sposobnosti. Kako su Aleksandri bili veoma zanimljivi eksperimenti koje je učiteljica izvodila, pristala je bez oklevanja.

Njeno aktivno učešće na TNT-u svakako kreće od 5. razreda osnovne škole. Na TNT je odveo njen razredni starešna Aleksandar Bogosavljević, nastavnik biologije.

Bilo je više sličnih eksperimenata, pa smo se međusobno menjali. Posmatrali smo bakterije pomoću mikroskopa. U 7. razredu sam radila prezentaciju o slepim miševima sa živim primercima. Imali smo kviz iz biologije sa asocijacijama. Deca koja su dolazila i uspešno rešavala kviz su dobijala nagrade. Učestvovala sam i u kreiranju rebusa iz hemije. Iz hemije smo u 7. razredu radili eksperiment ’Crna mamba’. U pesak se sipa šećer i soda-bikarbona i zapali se. Crna smesa krene da izbija iz peska u obliku zmije, zato se i zove ’Crna mamba’. Ovaj eksperiment smo izvodili i ove godine, pred kamerama. Takođe smo imali lažnu krv kao eksperiment. U specifičnu tečnost se umoči nož i prevuče preko ruke. Sa mesta gde nož prošao počinje da curi crvena tečnost koja izgleda kao krv, ispričala nam je naša sagovornica.

Utisak o TNT-u joj je, jednom rečju, „zanimljivo“. Zanimljivi su joj bili eksperimenti koje je ona sama radila, reakcije ljudi na njene eksperimente i eksperimenti koje su drugi učesnici radili. Najviše su joj se svidele VR naočare koje simuliraju dejstvo narkotika na čoveka.

Na naučnom festivalu „Noć istraživača“ učestvovala je u 7. razredu, sa temom „slepi miš“.

Zahvaljujući svom učešću na TNT-u, imala je priliku da dva puta poseti Sajam nauke u Beogradu. Tada je sajmu prisustvovao i skoro ceo njen razred, pa to ističe kao izuzetno zanimljivo iskustvo.

TNT je podstakao njenu ljubav prema biologiji i hemiji i njihovoj praktičnoj primeni kroz eksperimente. Aleksandra kaže da je posle TNT-a krenula i sama da eksperimentiše.

Mladima preporučuje ovaj festival jer je to mogućnost da vide i nauče nešto novo. Kaže da možda i oni sutradan odluče da se okušaju u tome i urade neki eksperiment.

Pored aktivnog učestvovanja na TNT-u, učestvuje i na raznim takmičenjima, pa je tako u 5. razredu osvojila 3. mesto na okružnom takmičenju iz biologije, u 6. razredu je osvojila 3. mesto na okružnom takmičenju iz matematike i u 7. pripalo joj je 2. mesto na okružnom takmičenju iz biologije, čime je ostvarila plasman na republičko takmičenje. Nažalost, zbog epidemije Covid-19, republičko takmičenje se nije održalo.

Imala je svu podršku koja joj je trebala. Nastavnici i porodica su joj pomagali kada god je trebalo. Roditelji su je vodili svuda gde je bilo neophodno, pomagali su joj pri učenju. Sa nastavicima je vežbala i pripremala eksperimente u školi. Za prijatelje kaže da su bili nezaintereovani za TNT i njeno angažovanje, te neke dodatne podrške sa te strane i nije bilo.

Nezadovoljna je uslovima koji postoje u školi. Moguće je adekvatno realizovati redovnu nastavu, ali dodatno angažovanje već postaje problem. Škola nema laboratoriju te je broj eksperimenata koje je moguće izvesti ograničen. Kući, radi učenja, izvodi eksperimente koje nisu stigli da izvedu u školi.

Za sebe kaže da ima dobru organizaciju vremena. Pravi plan u glavi, drži se tog plana i stiže da uradi sve što želi. Ima dovoljno slobodnog vremena i za druženje i za dodatno učenje. Kako je trenutno 8. razred i sprema se za prijemni ispit, ne planira nikakvo angažovanje. No, generalno ima dovoljno vremena da se dodatno angažuje.

U slobodno vreme voli da istražuje sve što je zanima i gleda horor filmove. Od horor filmova koje voli ističe „The Nun“. Često igra video-igrice sa prijateljima. Trenutno igra Standoff 2 i Among us. Ranije, pre epidemije, trenirala je fudbal i stoni tenis.

Aleksandra poziva sve mlade da posete „Timočki naučni tornado“, ako to već nisu. Mi takođe pozivamo mlade, ali i starije, da posete „Timočki naučni tornado“, a Aleksandri želim puno sreće u daljem angažovanju.

Ovaj tekst je deo projekta „Deca u naučnom tornadu“ koji je u 2020. godini sufinansiralo Ministarstvo kulture i informisanja. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Realated Posts

(VIDEO) Matija Rakić – Od „Tornada“ do Petnice

Brate

Tamara Stojanovska – naukom protiv stereotipa i predrasuda

Brate

Nataša Dragomirović – devojka koja cilja daleko

Brate

Ostavi komentar