Vestice

Korišćenje mobilnog telefona utiče na vozača kao da je pod dejstvom alkohola ili droge

Na teritoriji Republike Srbije se prosečno na dnevnom nivou dogodi 100 saobraćajnih nezgoda u kojima 50 lica zadobije teže ili lakše povrede, dok dve osobe smrtno stradaju. U proteklih 35 godina u našoj zemlji je poginulo oko 40 000 ljudi, dok je preko 500 000 teže i lakše povređeno, a zabrinjavaći podatak je da su od ukupnog broja povređenih i smrtno stradalih lica, čak 30% mlađi od 25 godina starosti, govori statistika.

Prema zvaničnom podacima, više mladih ljudi (starosti između 15 i 30 godina) umire od posledica saobraćajnih nezgoda nego od HIV-a, malarije, tuberkuloze ili drugih oblika nasilne smrti.

„U proseku godišnje u Republici Srbiji život izgubi 110 lica starosti između 15 i 30 godina starosti, dok njih 6000 bude teže ili lakše povređeno. Ovi podaci nam ukazuju da mladi ljudi predstavljaju rizičnu kategoriju učesnika u saobraćaju“, zaključuje Igor Velić, master inženjer saobraćaja.

On ocenjuje da su mladi ljudi u saobraćaju u opasnosti na prvom mestu zbog neiskustva.

Na teritoriji grada Bora u periodu od 2014. do 2018. god. registrovano je 675 nezgoda u kojima je život izgubilo 16 lica, dok je 424 lice zadobilo teže ili lakše povrede.

Što se tiče mladih lica (starosti od 15 do 30 godina.) u posmatranom periodu je povređeno 128 lica, do je njih troje izgubilo život.

Mlada lica su najviše stradala u svojstvu putnika u vozilu (58; 44%), zatim kao vozači (54; 41%), i kao pešaci (19; 15%). Najkritičniji mesec je jul kad je smrtno stradala jedna osoba, dok je njih 17 bilo povređeno.

Prema istraživanjima i analizama koje se sprovode, Velić naznačava da postoje pet ključnih faktora rizika koja doprinose nastanku saobraćajnih nezgoda sa mladim licima:

Nevezivanje sigurnoshih pojaseva

Jednostavna radnja vezivanje pojasa spasila više ljudskih života nego bilo koja druga inžinjerska mera. Vezivanje pojasa na prednjem sedištu smanjuje rizik od smrtnih povreda do 50%, a na zadnjem sedištu i do 75%.

Prevelika brzina

O brzini kao glavnom uzroku saobraćajne nezgode pisaćemo u jednom od narednih tekstova u kome će biti obrađen odnos brzine i zaustavnog puta vozila.

Konzumiranje alkohola i droga

Svaka četvrta nezgoda u Republici Srbiji sa povređenim licama je povezana sa alkoholom. Vozači koji imaju više od 0.15g/100ml alkohola u krvi imaju oko 200 puta više verovatnoće da će umreti u saobraćajnoj nezgodi nego trezni vozači.

Nepažnja u vožnji

Obavljane više stvari istovremeno (korišćenje mobilnog telefona, konzumacija hrane i pića, pušenje cigareta, vođenje razgovora, šminkanje itd.) i vožnja ne idu zajedno. Na primer, kada razgovarate mobilnim telefonom ili pišete poruku, vaše misli su usmerene ka razgovoru, pažnja je okrenuta ka zvucima iz telefona, iako su vaše oči na putu nećete moći videti šta se oko vas dešava niti ćete moći da blagovremeno reagujete. Vozači koji koriste telefon su manje sposobni da ostanu u odgovarajućoj traci, primete bilo kakvu promenu oko sebe i na nju odgovore na vreme. Ovi vozači skloniji su prekoračavanju brzine i češćem ubrzavanju i usporavanju vozila. Prema nekim istraživanjima korišćenje mobilnog telefona utiče na vozačku sposobnost kao da je vozač pod dejstvom alkohola ili droge.

Umor

Umor je glavni uzrok u 10-20% saobraćajnih nezgoda. Vožnja u stanju umora povećava rizik od nastanka saobraćajne nezgode do čak četiri puta. Saobraćajne nezgode u kojima umor ima udela najčešće rezultuju smrtnim ishodom ili teškim telesnim povredama.

 

Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu “Sigurne staze sigurno detinjstvo” koje je sufinansirala Gradska uprava Grada Bora u 2019. godini, ne izražavaju nužno stavove organa koji je dodelio sredstva.

 

Realated Posts

UPOZORENJE! Kritične lokacije kretanja učenika u Boru

Brate

Do 16. septembra izložba najboljih likovnih stvaralaca, osnovaca

Brate

Obeležen Dan OŠ ,,3. OKTOBAR”

Brate

Ostavi komentar